Sheva Brachos Guidelines

Kashrus Kurrents Spring 2013

Q: Could you give me some guidelines as to when sheva brochos are recited?

A: When a chosson and kallah get married, sheva brochos are recited on three occasions: (i) under the chupah, (ii) at the end of the meal following the chupah, and (iii) at the end of subsequent meals that are made lekovod the chosson and kallah. It is this third category which is commonly known as sheva brochos. If the chosson and kallah have both been previously married, sheva brochos are recited only on the day of the wedding.1 If either the chosson or kallah has not been previously married, sheva brochos are recited on the seven days following the wedding, with the day of the wedding reckoned as the first of those seven days.2 If neither the chosson nor the kallah have previously been living an observant lifestyle (or if one of them has not been living an observant lifestyle, and the other had been previously married), a rabbi should be consulted as to whether sheva brochos should be recited for seven days.3

Sheva brochos are recited immediately after Birchas Hamazon. Ashkenazim may recite them at any meal prepared in honor of the chosson and kallah, regardless of where it takes place.4 However, sheva brochos are only recited if the chosson and kallah are present to hear them.5 Furthermore, sheva brochos are recitedd only when ten males over the age of bar mitzvah are present.6The chosson may be counted as one of the ten men.7 At least seven of the ten men should eat bread, and the remainder of the ten men should eat some food.8 In such circumstances, the zimun can be recited with the name of Hashem and all ten men can respond.9

Sheva brochos are recited only when there are ponim chadashos present at the meal.10 ‘Ponim chadashos’ means ‘new faces’, and refers to a person over the age of bar mitzvah who has not yet participated in any of the sheva brochos for a particular chosson and kallah.11 A person is considered one of the ponim chadashos if he did not partake of the meal following the chupah and did not hear the subsequent sheva brochos, even though he did hear the sheva brochos recited under the chupah.12 For Ashkenazim, sheva brochos may be recited at a meal made lekovod the chosson and kallah, as long as at least one of the people present is a ponim chadashos.13 Ideally, the ponim chadashos should be someone who increases the simcha of the chosson or kallah.14 This includes a friend of the chosson or kallah, a friend of their parents, or a distinguished person whose presence is an honor.15 If no such person is in attendance, it is customary to recite sheva brochos if at least one of the people present is a ponim chadashos, even if this does not increase the simcha of the chosson or kallah.16

The ponim chadashos need to be present, but do not need to partake of the meal.17 Ponim chadashos are not necessary at the night and day meals on Shabbos and Yom Tov;18 they are not necessary at seuda shelishis on Shabbos if a drasha is given at the meal,19 even if the meal finishes at night.20 Ponim chadashos are necessary on Chol Hamoed,21 Chanukah, and Purim.22 The meal should be conducted in a manner condoned by the Torah, such that the simcha of the chosson and kallah is shared by the Ribbono Shel Olam.23

[1] שו”ע אהע”ז סי’ סב סעי’ ו, ובענין אלמון שנשא אלמנה ביום ולא עשו הסעודה ראשונה עד הלילה האם יברכו שבע ברכות עי’ בב”י סי’ סב בבדק הבית ובח”מ שם ס”ק ו ובב”ש שם ס”ק ה ובט”ז שם ס”ק ג ובבאר היטב שם ס”ק ה ובעזר מקודש שם ובפת”ש שם ס”ק י ובערוך השלחן שם סעי’ לג ובשו”ת אג”מ אהע”ז ח”ד סי’ פח אות ב ובשו”ת יביע אומר ח”ה אהע”ז סי’ ז אות ב.

[2] שו”ע סי’ סב סעי’ ו, ולגבי מתי נחשב סיום הז’ ימים עי’ ברמ”א שם ובח”מ שם ס”ק ז ובפת”ש שם ס”ק ב ובערוך השלחן שם סעי’ לא ובספר אהלי ישרון ח”א פ”ב הערות 9-10 בשם הגר”מ פיינשטיין זצ”ל ובספר הנשואין כהלכתם פרק יד הערה 25 בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל ובשו”ת שבט הלוי ח”א או”ח סוף סי’ לט וח”ג סי’ צא.

[3] עי’ פת”ש סי’ סב ס”ק ט

[4] ט”ז סי’ סב ס”ק ז בשם המהר”ל מפראג וב”ש שם ס”ק יג וערוך השלחן שם סעי’ לה-לו, ולעדת בני ספרד יש מנהגים שונים בזה. והפת”ש שם ס”ק יט הביא שהחכמת אדם כתב שבמלון שלנין שם חתן וכלה אין לברך ז’ ברכות  משום שאינם עושים הסעודה לכבוד החתן וכלה, ובספר אהלי ישרון ח”א פ”ב הערה 62 הביא בשם הגר”מ פיינשטיין זצ”ל שאם אומרים לכל הקרואים לסעודה שהוא בשביל החתן וכלה מהני שבזה מוכח דהאי סעודה נעשה בשבילם, וגם ראוי לבקש מהחתן וכלה שישבו במקום שניכר דהסעודה לכבודם ולשמחתם.

[5] הנשואין כהלכתם פרק יד הערה *188 בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל, ועי’ בשו”ת יביע אומר ח”ו אהע”ז סי’ ט מש”כ בזה.

[6] שו”ע סי’ סב סעי’ ד.

[7] שו”ע שם.

[8] עי’ בפת”ש סי’ סב ס”ק ח ובשו”ת יביע אומר ח”ג אהע”ז סי’ יא.

[9] שו”ע או”ח סי’ קצז סעי’ ב.

[10] שו”ע סי’ סב סעי’ ז.

[11] בחי’ הריטב”א כתובות דף ז ע”ב הובא בשטמ”ק שם כתב שאשה אינה יכולה להיות פנים חדשות, ודברי השטמ”ק מובאים בפת”ש סי’ סב ס”ק יד, וזהו דלא כחי’ חתם סופר כתובות דף ז ע”ב ד”ה אלא שכתב שאשה יכולה להיות פנים חדשות, ועי’ בספר משמר הלוי כתובות דף ז בשם מרן הסטייפלר זצ”ל בזה.

[12] בשו”ע סי’ סב סעי’ ז כתב שכן פשט המנהג, ועי’ בב”ש שם ס”ק ח ובעזר מקודש שם.

[13] ח”מ סי’ סב ס”ק ט וב”ש שם ס”ק ז, ולגבי מנהג הספרדים עי’ בשו”ת יביע אומר ח”ג אהע”ז סי’ יא.

[14] שו”ע סי’ סב סעי’ ח בשם י”א, ובספר הנשואין כהלכתם עמ’ תמ הערה 116 הביא מספר שובע שמחות שהחזון איש היה מקפיד בזה.

[15] עי’ בספר אהלי ישרון  ח”א פ”ב הערה 55 בשם הגר”מ פיינשטיין זצ”ל.

[16] עי’ בערוך השלחן סי’ סב סעי’ כג-כו ובשו”ת יביע אומר ח”ג אהע”ז סי’ יא, ומו”ר ר’ היינעמאן שליט”א אמר שכן נוהגים.

[17] עי’ בח”מ סי’ סב ס”ק יג ובב”ש שם ס”ק י ובקיצור שו”ע סי’ קמט סעי’ ה ובדרך חיים דיני בהמ”ז בבית חתן בשבעת ימי המשתה.

[18] שו”ע סי’ סב סעי’ ח.

[19] רמ”א שם וכ”כ בשו”ת רמ”א סי’ קלב אות ג, ועי’ בפת”ש שם ס”ק טז ובשו”ת יביע אומר ח”ג אהע”ז סי’ יא מש”כ בזה.

[20] כ”כ הלבוש במנהגים בסוף או”ח סעי’ ל, ודלא כשו”ת האלף לך שלמה אהע”ז סי’ קח.

[21] כן מוכח משו”ע סי’ סב סעי’ ח, ועי’ בשו”ת בצל החכמה ח”ב סי’ א.

[22] הבאר היטב סי’ סב ס”ק י כתב שצ”ע אם פורים נקראים פנים חדשות, ועי’ בכף החיים או”ח סי’ תרצו ס”ק נד ובשו”ת בצל החכמה ח”ב סי’ א.

[23] עי’ בספר חסידים סי’ שצ”ג וסי’ תתש”כ ובב”ש סי’ סב ס”ק יא ובלבוש או”ח מנהגים בסוף או”ח סעי’ לו ובפת”ש סי’ סב ס”ק יח.