Insights from the Institute

Q: Under which circumstances is a person obligated to erect a fence around the roof of his house?

A: The Torah in parshas Ki-Setze states, “When you build a new house make a railing for your roof, and you shall not bring blood on your house if someone falls from there”.1 The Torah requires one to build a maakeh – a fence – around a flat roof that people walk on, so as to protect them from falling. The mitzvah applies not only to someone who builds a house but also to someone who buys, inherits or is gifted a house.2 A person who rents a house is also required to build a maakeh if the owner has not already done so.3

A maakeh has to be strong enough that a person could lean against it without falling, and it has to be ten tefachim high.4 This measurement is 40 inches according to the Chazon Ish.5 The maakeh must be constructed such that it does not have gaps through which a child could fall.6 When a person builds a maakeh, he recites a brocha.7 If he is building the maakeh on his own property, the text of the brocha is ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות מעקה. If he is building it on someone else’s property, the text of the brocha is ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו על עשיית מעקה. 8One does not recite a brocha of Shehechiyonu on the building of a maakeh.9 Some Poskim suggest that when a person performs this mitzvah for the first time in his life, he should recite the brocha of Shehechiyonu on a new fruit or new article of clothing and have intent that the brocha should also include the building of the maakeh.10

The Poskim debate whether the brocha is recited at the beginning or end of the building of the maakeh.11 Rabbi Heinemann, shlit”a, paskens that it is recited immediately prior to the end of construction.12 If a Jewish person hires a non-Jew to build the maakeh, the Jew should finish the construction and recite the brocha at that time.13

A person may build a maakeh and recite the brocha after purchasing a house before moving in.14 Under those circumstances, he should demonstrate that he is residing in the house by eating a meal there at the time that he builds the maakeh.15

One is required to build a maakeh only on a roof which people use and upon which they walk.16 A roof which is rarely accessed does not require a maakeh. For this reason, sloped roofs generally do not require a maakeh.17 If a person has a flat roof and has not built a maakeh, he should lock the entranceway to the roof so that people cannot access it.18

The mitzvah of building a maakeh applies to buildings owned by an individual but not to public buildings, such as a shul or beis hamedrash.19 However, if the roof of those buildings are accessed by the public then a fence should be built due to safety concerns, as the Torah obligates us to ensure that the welfare of others is not put at risk.20 In that case, no brocha is recited.21

The Chazon Ish states that a maakeh is required only on the roof of a room or building in which people live. Therefore, a deck or porch would not require a maakeh. However, due to safety concerns, a deck which is raised ten tefachim above the ground should be fenced in.22 If falling from the deck may potentially be dangerous, this barrier should be ten tefachim high;23 no brocha is recited over its construction.


1. דברים כב’ח
2. ספרי שם’ ועי’ בדברי דוד לבעל הט”ז שם
3. שו”ע חו”מ סי’ שיד סעי’ ב’ ועי’ בפת”ש שם סי’ תכז ס”ק ב
4. שו”ע שם סי’ תכז סעי’ ה
5. עי’ בשיעורין של תורה עמ’ 3
6. שמעתי ממו”ר ר’ משה היינעמאן שליט”א בשם הגר”א קטלר זצ”ל.
7. רמב”ם פי”א המל’ ברכות הל’ יא-יג’ והרוקח סי’ שסז כתב שאין לברך על עשיית מעקה (ועי’ ג”כ בר’ בחיי כד הקמח ערך ציצית עמ’ שמז)’ אבל בחי’ רע”א חו”מ סי’ תכז הביא לדברי הרמב”ם שיש לברך’ וע”ע בערוך השלחן שם סעי’ י ובחזו”א חו”מ ליקוטים סי’ יח ובעמק ברכה חול המועד אות ו.
8. רמב”ם שם וחי’ רע”א שם.
9. הרמב”ם שם הל’ ט כתב שמברך שהחיינו’ אבל הפת”ש שם ס”ק א כתב שלפי מאי דקי”ל באו”ח סי’ כב גבי ציצית דאין מברכין שהחיינו בכה”ג ה”ה במעקה.
10. עי’ במ”ב סי’ כב ס”ק ב ובביה”ל שם ד”ה ‘קנה’ שמהנכון להתחייב שהחיינו מצד אחר ויכוין לפטור גם את זה ובפרט אם מקיים המצוה פעם ראשונה בימי חייו.
11. בשו”ת חת”ס או”ח סי’ נב’ כתב שיברך בסוף קודם המכוש אחרון שסותם את הפרצה’ אבל הגר”ח קנייבסקי שליט”א בהל’ מעקה (הנדפסים לאחר פירושו למסכת מזוזה) מזוזת ביתך ס”ק א ושעה”צ שם ס”ק ב הביא מספר העיטור לברך בתחילת הבנין’ ועי’ בביה”ל שם ד”ה מצות.
12. שמעתי ממו”ר ר’ משה היינעמאן שליט”א’ וגם בשו”ת שבט הלוי ח”ד סי’ רכח כתב שכן הוא מורה ובא.
13. עי’ בחי’ רע”א שם שציין למחנה אפרים הל’ שלוחין ושותפין סי’ יא שכתב שיכול הישראל לברך בכה”ג’ ורע”א חולק עליו וסיים שצ”ע לדינא’ ועי’ בפת”ש שם ס”ק א ובמנחת חינוך מצוה תקמ”ו ובשו”ת ציץ אליעזר חי”ט סי’ סד ובמזוזת ביתך ס”ק א ובשעה”צ שם ס”ק ג’ ובספר הבית להגרי”י לרנר עמ’ קנא כתב “מהגרי”ש אלישיב (שליט”א) [זצ”ל] שמעתי שבכדי לצאת ממחלוקת הפוסקים יראה בעל הבית לעשות מעשה במעקה כדי לחברו לבנין שבלא”ה לא יעמוד המעקה ועי”ז יתחייב ברכה לכו”ע”.
14. עי’ בשו”ע או”ח סי’ יט סעי’ א ובמ”ב שם ס”ק ד שאין לברך על המזוזה עד שהוא נכנס לדור בבית’ והגר”ח קנייבסקי במזוזת ביתך סעי’ א ביה”ל ד”ה ‘לעשות’ ובביאורו למסכת מזוזה פ”ב הל’ יא פרשה סדורה סוס”ק נח כתב ע”פ הספרי שמעקה שאני ויכול לברך תיכף משקנה הבית.
15. בספר הבית עמ’ קמה כתב “מהגרי”ש אלישיב (שליט”א) [זצ”ל] שמעתי דלכאורה י”ל דדין מעקה כמש”כ המג”א במזוזה שלא יברך עד שנכנס לדור בו’ אך אם הוא מוכרח לעשות המעקה לפני כניסתו לדור בו עכ”פ יכול לקבוע שימוש בבית כמו שעושים במזוזה כגון שישב ויאכל שם ועי”ז בודאי יכול לברך’ אכן גם אם יברך לפני שנכנס לדור שם נראה שאינו לבטלה”
16. עי’ בשו”ע או”ח סי’ תקמ סעי’ א ובביה”ל שם ד”ה וכן ובחזו”א חו”מ ליקוטים סי’ יח.
17. ערוך השלחן חו”מ סי’ תכז סעי’ ה
18. מזוזת ביתך סעי’ א ביה”ל ד”ה ‘לגגך’
19. שו”ע חו”מ סי’ תכז סעי’ ג
20. עי’ בשו”ע שם סעי’ ז וביאור הגר”א שם ס”ק ג ובחזו”א חו”מ ליקוטים סי’ יח ובמזוזת ביתך ס”ק יז ובשעה”צ שם .
21. עי’ בפת”ש שם ס”ק א ובמזוזת ביתך שם שעה”צ ס”ק נה.
22. עי’ בספרי שם שכתב “יכול אף הבונה בית שער אכסדרה ומרפסת ת”ל בית”, ועי’ בחזו”א חו”מ ליקוטים סי’ יח ובקריינא דאיגרתא ח”ב אגרת קמג ובמזוזת ביתך ס”ק ד ובשעה”צ שם ס”ק ל.
23. כן פסק מו”ר ר’ משה היינעמאן שליט”א